سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 40193
تاریخ انتشار : 1402/07/05 07:32

از دورهمی «کلکسیونر مدرن» تا یک «نوستالژی»؛ برنامه هفته آینده گالری ها



هفته دوم مهرماه برای گالری های پایتخت به همراهی با چهار رویداد هنری سپری خواهد شد که از جمله آنها می توان به «کلکسیونر مدرن» در گالری تازه نقل مکان کرده آرتیبیشن و «نوستالژی» در گالری لاله اشاره کرد.

به گزارش تجسمی آنلاین، این چهار نمایشگاه جدید جمعه (هفتم مهرماه) گشایش می‌یابند و یکی از این افتتاحیه‌ها همزمان با تغییر مکان یکی از گالری‌های تهران، برگزار خواهد شد.

**«نوستالژی»
نمایشگاه گروهی نقاشی «نوستالژی» قرار است در نگارخانه لاله برگزار شود. این نمایشگاه حاصل تلاش جمعی از هنرمندان جوان با رویکرد هنر معاصر گردآوری و انتخاب شده است. در این نمایشگاه سعی بر نشان دادن دیدگاه‌های فردی و هنر امروز بوده که کنکاشی در رسیدن به ساختار تصویری و بیان دغدغه های درونی هنرمندان است.

هنرمندان این نمایشگاه سعی کردند با مبانی فرم و رنگ و استحاله آن، دریچه متفاوتی به زندگی روزمره و زیست خود داشته و همراه با زبان تصویری جهانی و نمادهای متفاوت که در قالب تکنیک ها و سبک های مختلف هنری از فیگوراتیو تلاشی در ارتباط با مخاطب خود داشته باشند؛ نقطه قوت این آثار حفظ دیدگاه شخصی به دور از گرته‌برداری محض سیری در مکاتب مختلف نقاشی است که تنوع آثار ارائه شده در این نمایشگاه بیانگر این امر است و بیننده را با دنیای متفاوت درونی و بیان متفاوت هر هنرمند آشنا می‌کند.

احسان مالکی، میثم آسیائی، فاطمه افتخاری، آرام برفجانی، فرزانه تاجیک رستمی، فاطمه حقـی، نوشین خدادادی، منیژه دینیاری، ریحانه راستگار، منیر زنــدکلهر،  نسیبه قندهاری، حمید محب علی و سعیده مرادی از جمله هنرمندان حاضر در این نمایشگاه هستند. 

آیین گشایش نمایشگاه روز جمعه هفتم مهرماه ۱۴۰۲ از ساعت ۱۶ تا ۱۹ با حضور هنرمندان و دوستداران هنر در نگارخانه لاله برگزار شده و نمایشگاه تا ۱۳ مهرماه ۱۴۰۲ از ساعت ۱۰ تا ۱۸ و پنج شنبه ساعت ۹ تا ۱۳به جز روزهای تعطیل دایر خواهد بود.

علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید و خرید آثار به نگارخانه لاله، واقع در خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی بوستان لاله، روبه‌روی پارکینگ طبقاتی لاله مراجعه کنند.

گالری+گردی
 

 

 

**«اکنون من »
نمایشگاه گروهی نقاشی حروف «اکنونِ من» به کوشش و گردآوری احمد آریامنش از روز هفتم مهر ماه در گالری پردیس ملت برگزار خواهد شد.

نمایشگاه گروهی نقاشی‌خط «اکنونِ من» به کوشش و گردآوری احمد آریامنش و با حضور ۲۵ هنرمند، روز جمعه ۷ مهرماه ماه ۱۴۰۲ از ساعت ۱۶ در گالری پردیس ملت افتتاح می شود.

احمد آریامنش درباره این نمایشگاه که با موضوعیت نقاشیِ حروف برگزار خواهد شد گفته است: زیبنده، آن باشد که هر انسان پیش از انجام هر کار و ‌عملی به آن نیک بیاندیشد و تأملی چند کند.

او ادامه داده: خوشبختانه امروزه در نمایش آثار بسیاری از هنرمندان ژرف اندیش شاهد پیوست بیانیه (استیتمنت) هستیم که حاکی از دغدغه ها، جهان بینی و زاویه‌ی نگاه هنرمند به جهان پیرامونش و هدف و رویکرد او در پدید آوردن اثر خویش است که باعث درک و تفسیر بهتر ما از اثر خواهد بود. بر همین اساس نمایشگاه حاضر حاصل تلاش هنرمندانی است که با وجود فراز و فرودهای بسیار و با تکیه بر تجربه¬های بیش و کم‌شان، بر پایه‌ی این رویکرد شکل گرفته است.

آریامنش همچنین در مورد آثاری که قرار است به نمایش درآید، گفت: این آثار مبتنی بر نگاه منحصر به فرد، متنوع و گاه متضاد آنان که برخاسته از درک شخصی هر هنرمند از جهان پیرامون خویش است که با مدد از موتیف‌های خطی، نقاشانه به تصویر در آمده و تلاش می کند که هر چه بیشتر مخاطب را به مرزهای فکری و دنیای متفاوت احساس و ادراک خود نزدیک کند.

این هنرمند در پایان ابراز امیدواری کرد که تماشای این آثار بتواند دریچه ای هرچند کوچک را به سمت تجربه ای نو برای مخاطب خود بگشاید.

نمایشگاه «اکنونِ من» روز جمعه هفتم مهرماه ۱۴۰۲ از ساعت ۱۶ الی ۲۰ در گالری پردیس ملت افتتاح می شود و تا ۲۱ مهرماه ادامه دارد.

فهیمه آریادوست، نادر احمری، حمیده احسانی، زینب بابایی، حدیث بیرانوند، سیما پایا، صبا پناهی، ساناز تقی پور، سعید چهرزاد، اعظم حبی، آزاده خسروی، سما سلوکی، فرانک صابری، سیدعمار صفوی، رضوان عادلی، مینا عبدی، افسانه فتح اله نژاد، سارا فرح نیا، مونا فریدونی، فرشید فقیهی، حمید قمصری، میلاد قهرمانی، محدثه محتشمی، مهسا مهرسا و مسلیم (کیا) وثوقی کیا از جمله هنرمندان حاضر در این نمایشگاه هستند.

علاقمندان می توانند برای بازدید از نمایشگاه همه روزه از ساعت ۱۱ الی ۱۹ و روزهای سه‌شنبه و پنجشنبه از ساعت ۱۵ الی ۱۹ به گالری پردیس ملت به نشانی خیابان ولیعصر (عج)، ابتدای بزرگراه هاشمی رفسنجانی (نیایش)، روبروی بزرگراه کردستان، طبقه منفی ۲ مراجعه کنند.

گالری+گردی
 

**«با طبیعت آغاز شده‌ام...»
نمایشگاه نقاشی‌های مرتضی اسدی با عنوان «با طبیعت آغاز شده‌ام...» عصر جمعه ۷ مهر در نگارخانه سهراب گشایش خواهد یافت.

در این نمایشگاه حدود ۲۵ اثر در ابعاد مختلف از مرتضی اسدی، نقاش معاصر به نمایش در می‌آید، طبیعت همچنان نقش اصلی را ایفا می‌کند؛ طبیعت ذهنیِ هنرمند که در قالب فرم و فضای خلاصه شده تری نمود پیدا کرده است.

اسدی درباره جزئیات نمایشگاه جدیدش گفته است: این نمایشگاه دربرگیرنده آثاری از دو، سه سال گذشته و نیز تعدادی از آثار جدیدم مربوط به سال ۱۴۰۲ است؛ حدود ۱۴ اثر در ابعاد بزرگ و ۱۰ اثر در ابعاد کوچک که بیشترشان نقشی از طبیعت در خود دارند؛ طبیعتی که ذهنی است و قدری فضای این کارها مینی مال‌تر از قبل شده است. می‌توانم بگویم آن تضادهایی که در آثار من وجود دارد در یک کار جمع شده است.
این هنرمند نقاش در توضیح بیشتر رویکرد خود در این آثار اضافه کرده: رگه‌هایی از ضرب قلم‌های گذشته در ترکیب با سطوح ساده مدرن در این کارها به چشم می‌خورد که فضاهایی چند ساحتی ایجاد کرده‌اند.

اسدی در این مجموعه، فضای همیشگی آثارش را پی گرفته است و رنگ‌های متنوع و تقسیم کادر به سطوح متعدد که ویژگی آثار اوست، در این آثار نیز به چشم می‌خورد؛ هرچند به گفته خودش فضای کارها مینی مال‌تر شده است. می توان گفت، طبیعت مهم‌ترین آموزگار این هنرمند است و او خود، بر این باور است که هرچه آموخته  از طبیعت بوده است.

او متولد ۱۳۳۶ در تهران است. دیپلم نقاشی را سال ۱۳۵۷ از هنرستان هنرهای زیبا، لیسانس نقاشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در سال ۱۳۶۷ و فوق لیسانس ارتباط تصویری (تصویرسازی) را از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در سال۱۳۷۵ دریافت کرد.

نمایشگاه نقاشی‌های مرتضی اسدی با عنوان «با طبیعت آغاز شده‌ام...»  از جمعه ۷ تا ۱۹ مهر، در نگارخانه سهراب به نشانی خیابان سمیه، بین مفتح و رامسر، شماره ۱۴۲ پذیرای هنردوستان خواهد بود.

گالری+گردی
 


**«کلکسیونر مدرن» همزمان با افتتاحیه یک گالری
نمایشگاه «کلکسیونر مدرن» نیز قرار است با آثاری از هنرمندان تاثیرگذار مدرنیسم به تاریخ ۷ مهر در مکان جدید گالری آرتیبیشن برگزار شود.

در این نمایشگاه آثار هنرمندانی از جمله نصرالله افجه‌ای، محمدعلی ترقی‌جاه‌، ابراهیم فرجی، حسین زنده‌رودی، حسین محجوبی، صادق تبریزی، محمدعلی شیوایی ( کاکو )، محمد احصایی، منوچهر نیازی، هانیبال الخاص، ناصر اویسی، آرمان یعقوب‌پور ، منوچهر یکتایی، جلال شباهنگی، هادی هزاوه‌ای، عبدی اسبقی، ژازه تباتبایی، رضا درخشانی، ایران درودی، سیراک ملکونیان و بهزاد گلپایگانی به نمایش گذاشته می‌شود. 

در توضیح این نمایشگاه نوشته شده: « هنر مدرنیستی در ایران همچون بسیاری از پدیده‌های مشابه با ورود ایران به دوره‌ی مدرن پا گرفت و رشد کرد. تا به امروز که هنر مدرنیستی ایران صد سالی عمر کرده و نمونه‌های متعددی از تجربیات را از سر گذرانده است. از زمان نخستین تجربیات ابوالحسن صدیقی در اروپا تا آنچه در دهه‌های ۵۰ – ۱۳۴۰ رخ داد زمان زیادی نگذشت اما تجربیات و تعداد هنرمندان آنچنان رشد کردند که قیاس دستاوردهای هنر مدرن ایران در میانه‌ی سده‌ی ۱۴ با آنچه در نخستین گام‌ها رخ داده بود، ناممکن به نظر برسد. 
هنرمندان مدرنیست ایران با پیمودن چند مسیر مختلف کوشیدند تا آنچه را که از مدرنیسم اروپایی آموخته بودند درک کرده و به‌ شکلی با مفاهیم کهن‌تر فرهنگ و هنر ایران آشتی دهند. شاید از همین‌رو باشد که هنر مدرنیستی در ایران را به دو شاخه تقسیم کردند که گروه اول را نوسنت‌گرایان خواندند و گروه دوم را مدرنیست‌های آزاد؛ گروه اول کوشیدند تا آموزه‌هایی را که از آن‌ سوی جهان می‌آمد با لهجه یا بیانی ایرانی تلفیق کنند و گروه دوم کوشیدند تا هنر مدرن را مانند پدیده‌ای بین‌المللی درک کرده و بی‌توجه به میراث کهن فرهنگی و هنری ایران به سراغ‌اش بروند؛ بی‌ آن‌که بکوشند تا لهجه یا بیانی ایرانی به آن ببخشند. 

حال و پس از صد سال از نخستین تجربیات هنر مدرنیستی در ایران، هنرهای بصری ایران به نقطه‌ای تازه رسیده است. با این‌حال سخت بتوان تأثیر عمیق هنرمندان مدرنیست را در تمامی طول قرن گذشته هجری شمسی نادیده گرفت. آن‌ها کوشیدند تا جهانی جدید را پیش روی‌مان بگذارند و موفق شدند».

علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از «کلکسیونر مدرن» از جمعه ۷ مهر ماه با افتتاح مکان جدید گالری آرتیبیشن تا دوشنبه ۱۷ مهر ماه در آدرس: ولیعصر، بالاتر از فرشته رو به روی بانک صنعت و معدن، پلاک ۲۷/۹۸ حضور پیدا کنند.

گالری+گردی
 

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir