سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 41253
تاریخ انتشار : 1402/08/01 13:52

نقاشی 2 هزار ساله حکایت کننده سال نو مصریان باستان



نقاشی ایزدان مصریان باستان که حدود 2200 سال پیشدر «معبد اسنا» خلق شده توسط باستان شناسان کشف شد.

به گزارش تجسمی آنلاین، باستان‌شناسان تصویر صحنه‌ای از سال نو مصریان باستان را روی سقف یک معبد ۲۲۰۰ ساله کشف کردند.

‌ گروهی از کارشناسان در جریان پروژه مرمت سقف «معبد اسنا»‌ واقع در مصر یک نقاشی خیره‌کننده باستانی را آشکار کردند که ایزدان مصر باستان را در صحنه‌ای مرتبط با سال نو به تصویر می‌کشد.

«معبد اسنا» که حدود ۲۲۰۰ سال پیش ساخته شده است، دو هزار سال پیش؛ یعنی زمانی که رومی‌ها کنترل مصر را بر عهده گرفتند، دست‌خوش بازسازی قابل‌توجهی قرار گرفته بود.

در این نقاشی ایزدان مصریان باستان از جمله «سوپدت» و «آنوکت»  درحالی روی قایق به تصویر کشیده شده‌اند که «‌نوت» ایزدبانوی آسمان حین بلعیدن آسمان بالای سر آن‌ها به نمایش گذاشته شده است که بر اساس اسطوره ‌شناسی مصر باستان صحنه‌ای از سال نو مصریان باستان را به تصویر کشیده است.

در این تصویر شخصیت «آریون» (شکارچی) به عنوان یک صورت فلکی به نمایش درآمده و «سوپدت»‌ نیز به عنوان ستاره «شباهنگ» به تصویر کشیده شده است. به گفته «کریستن لیتز»،‌ استاد دانشگاه مصرشناسی در دانشگاه «توبینگن»، در آن سال به مدت ۷۰ روز در سال، آسمان شب مصر باستان غیرقابل مشاهده بود تا اینکه بار دیگر در شرق قابل مشاهده شد و به این ترتیب آن روز معادل سال نو مصریان باستان در نظر گرفته شد. رود نیل در آن زمان به صورت فصلی پرآب می‌شد و مصریان باستان بر این باور بودند که حدود ۱۰۰ روز پس از ظهور ستاره «شباهنگ»، «آنوکت» آب‌های سیل نیل را به عقب می‌راند.

«لیتز»‌ با ارسال ایمیلی به «لایوساینس»‌ اعلام کرد که سال نو مصریان باستان بر اساس تقویم امروزی ما در اواسط ماه جولای به وقوع می‌پیوست.

این اثر هنری جدیدترین مورد از اکتشافاتی است که در «معبد اسنا»‌ به‌دست آمده است. نقاشی‌های این معبد حدود ۲۰۰۰ سال از نظرها پنهان مانده بود. در پنج سال اخیر، محققان روند پاکسازی سقف و آشکار کردن مجموعه‌ای از تصاویر از جمله صورت‌های فلکی،‌ ایزدان مصریان باستان و بیش از ۲۰۰ نوشته را آغاز کرده‌اند. به نظر نمی‌رسد که این معبد فقط برای یک ایزد یا ایزدبانوی مصریان باستان ساخته شده باشد و بررسی بیشتر این معبد اطلاعات بیشتری را درباره هدف و طراحی این مکان در اختیار باستان‌شناسان قرار خواهد داد.

 

با پاکسازی سقف این معبد، چندین نقاشی دیگر معبد نیز مرمت شد. تصویری از موجودی با سر قوچ،‌ بدن شیر و چهار بال که نمادی از باد جنوبی است، از جمله نقاشی‌های مرمت‌شده این معبد است.

اکنون که مرمت سقف معبد  به پایان رسیده است،‌ محققان روند پاکسازی دیوارها و ستون‌های معبد را آغاز کرده‌اند.
منبع: لایوساینس

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir