سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 41278
تاریخ انتشار : 1402/08/12 18:24
نمایشگاه علی زعیم در گالری ایوان

آثار زعیم، تلفیق دو دیدگاه در یک قاب



مجموعه «فرنگ ایست» برآمده از تعامل یک گفتگوی فرهنگی، برگرفته از هویت شناور امروزمان، معلق میانه ریشه‌های فرهنگی است.

به گزارش تجسمی آنلاین، شروین‌کندری: مجموعه آثار علی زعیم با عنوان «فرنگ ایست» که در گالری ایوان برگزار شده‌؛ صحبت از یک تعامل بصری بین غرب و شرق به میان می‌آورد. در واقع مخاطب به هنگام ورود و مواجه شدن با آثار هنرمند، تلفیق دو دیدگاه و نگرش غرب و شرق را در یک قاب تصویری خواهد دید.

علی زعیم متولد ۱۷ اردیبهشت ۱۳۴۷ در تهران است. او تحصیلات دانشگاهی خود را در مقطع کارشناسی ارشد رشته‌ی گرافیک، از دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی تهران به پایان رساند. تاکنون چندین نمایشگاه انفرادی و گروهی در خانه‌هنرمندان ایران، گالری سیحون، گالری اعتماد، گالری ثالث، گالری ایوان و... برگزار کرده‌است.

علی+زعیم
 

 

در استیتمنت این نمایشگاه آمده‌ است: «آثار علی زعیم در مجموعه فرنگ ایست؛ برآمده از تعاملی است از یک گفتگوی فرهنگی، برگرفته از هویت شناور امروزمان، معلق میانه ریشه‌های فرهنگی...

علی+زعیم
 

 

همچنین در ادامه نمایشگاه، مخاطب با نوشته‌ایی دیگر مواجه می‌شود که به صورت مستقیم در خصوص آنچه که اتفاق بصری یا پیامد دیداری آثار مجموعه است سخن می‌گوید: 

روی لیکتنستاین در دهه ۱۹۵۰ میلادی، با تلفیق و بیانی نو از آنچه که "هنر سطح پایین" و "هنر سطح بالا" از آن یاد می‌شد، به عنوان هنرمند پاپ قرن بیستم موثر واقع شد. حال در این مجموعه، علی زعیم با استفاده از آثار وی به عنوان المان‌هایی از "هنر غربی" و تلفیق آن با تصویرسازی‌های چاپ‌های سنگی و داستان‌های اسطوره‌ایی "هنرشرقی" آثار نو، همسو با تجربه زیستی امروز جامعه را به تصویر کشیده‌است.»

علی+زعیم
 

باتوجه به اشاره هایی که در استیتمنت مجموعه آمده‌است مخاطب راحت تر می‌تواند با نگرش از پیش تعیین شده‌ی هنرمند ارتباط برقرار کند و زیر ساخت‌های اجرایی آثار، آنچه که به نحوی توازن قلمداد می‌شود را درک کند. این درک شامل بهره‌گیری او از آثار هنرمندان پیشین خود چه در غرب و چه در شرق می‌شود. 

برای مثال وقتی مخاطب مقابل اثری می‌ایستد که یک ظرف است و ماهی در آن قرار دارد، ناخودآگاه یا آگاهانه  آن ماهی اورا به یاد اثری از بهمن محصص می‌اندازد، با این تفاوت که نحوه‌ی نمایش و اجرای آن متفاوت است، یا در دیگر آثار که یک ضرب قلم منحنی در بیان اثر نقش بسزایی دارد، بی شباهت به قلم اجرایی شیشه‌گران نیست، حتی عناصر خطوط محیطی که از نگارگری یا تذهیب و نقاشی های گل و مرغ اقتباس شده‌است بی‌تردید و بدون شک ذهن مخاطب را به سمت هنر شرق بخصوص نگارگری ایرانی سوق می‌دهد. با این اوصاف هنگامی‌که مخاطب هفت اثر موجود در این رویداد هنری را کنار هم می‌بیند، این حس به او القا می‌شود که در حال مطالعه یک کتاب تاریخ هنر پر فراز و نشیب است. 

علاوه بر این فراز و نشیب ها متوجه شخصی سازی و دیدگاه یگانه و فردی هنرمند در آثار خواهد شد. درواقع علی‌زعیم با استفاده بجا و درست از عناصر بصری نقطه، خط، سطح، بافت و رنگ در کار یک تعادل و توازنی پیش آورده‌ که چشم مخاطب به خوبی در آن می‌چرخد و هر عنصر اشاره به دیگری دارد.

علی+زعیم
 

مخاطبان پس از اندکی تامل در مجموعه آثار حاضر در نمایشگاه «فرنگ_ ایست» متوجه زبان نرم هنرمند در اجرای آن می‌شوند. نرمی زبان در دستان هنرمند و استفاده از خطوط منحنی به طور کامل مشخص است، همچنین ایجاد تعادل با سطوح رنگی زرد، قرمز و آبی به اضافه‌ سیاه و سفید علاوه بر شکل گیری تقارن در اثر، صحبت از رویدادهای پیش آمده در تاریخ و اجتماع شرق و غرب دارد. با توجه به گویش و برخورد لطیفی که هنرمند در فرایند اجرا، تکامل و نهایی سازی آثار داشته‌؛ نمی‌توان گفت درک و فهم این مجموعه برای مخاطبانش پیچیده و دشوار است.

علی+زعیم
 

در ادامه باید به این مبحث پرداخته شود که با در نظر گرفتن تحصیلات گرافیکی هنرمند آثار بیشتر به شکل پوسترهای گرافیکی با گواش و قلم فلزی به اجرا در آمده که یک محتوای مشخص را بازگو می‌کند و به شکل یک کلاژ تصویرسازی به روایت اتفاقات و رویدادهای تاریخی پرداخته‌است.

علی+زعیم
 

 به صورت خودخواسته در بعضی آثار عمل اسطوره پروری در ذهن مخاطب خود نمایی بسزایی می‌کند. این اسطوره نمایی‌ها و پردازش به روحیه جنگ آوری در ایران باستان، مخاطب را به یاد شاهنامه فردوسی می‌اندازد.
نمایشگاه علی زعیم به کیوریتوری جلال مشهدی فرد با عنوان «فرنگ ایست» در گالری ایوان به آدرس: الهیه، خیابان مهدیه، خیابان جبهه، کوچه لسانی، بن‌بست حمید، شماره ۱ از تاریخ ۵ آبان ۱۴۰۲ تا تاریخ ۱۹ آبان ۱۴۰۲ برگزار است.

عکس: مجتبی رستمی

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir