سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 41337
تاریخ انتشار : 1402/09/18 16:36
واکاوی خاطرات در نمایشگاه فرح ابوالقاسم

ابوالقاسم، مخاطبانش را به نوستالوژی دعوت می‌کند



دعوت مخاطب به یادآوری یک نوستالژی خواه غم انگیز و یا شاد و نوعی روایتگری خاطرات ویژگی آثار به نمایش درآمده در نمایشگاه این روزهای گالری هور است.

تجسمی آنلاین:شروین‌کندری: آثار نمایشگاه انفرادی فرح ابوالقاسم یک نوستالژی را با خود به ارمغان می‌آورد که بیشتر هم نسلان او و دیگر مخاطبان آثارش در سنین مختلف در سرتاسر جهان با آن خاطره داشته‌اند. خاطره‌ایی که امروزه می‌تواند یک نوستالژی شادی بخش و یا غم‌انگیز باشد.

فرح+ابوالقاسم
 

فرح سید ابوالقاسم متولد ۱۳۳۹ است. او فارغ التحصیل رشته نقاشی از دانشگاه الزهرا در سال ۱۳۶۷ است و در کلوپ نقاشی کارون و مجسمه‌سازی کارون، انجمن نقاشان ایران، انجمن بین‌المللی زنان هنرمند پاریس عضویت داشته است. 

تدریس در دانشگاه آزاد اسلامی از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۲و تدریس در دانشگاه سینما و تئاتر ۱۳۸۳، گذراندن دوره طراحی و ساخت جواهرات، برگزاری چند نمایشگاه طراحی داخلی در تهران و چند نمایشگاه نقاشی و جواهرات خارج از کشور نقد هنری در مجلات داخلی از1369، انتخاب یکی از کارها در مسابقه جهان ما در سال ۲۰۰۰، برنده جایزه اول در پاریس(CITY HALL GALLERY) از جمله سوابق هنری این هنرمند به شمار می‌روند، همچنین آثار او در نمایشگاه‌های متعددی در داخل و خارج از کشور به نمایش در آمده‌اند.

فرح+ابوالقاسم
 

در نمایشگاه انفرادی اخیر او که در گالری هور برگزار شده است مخاطب با دنیایی سرشار از لطافت و زنانگی مواجه می‌شود و اشاره به اتفاقات جامعه در قالب یادواره‌ایی در کودکی دارد. پیش آمدهایی که گاه به خوبی از آن‌ها یاد می‌شود و در مواردی هنجار شکنی‌های اجتماعی در پی خواهدداشت و بازدیدکننده به هنگام مواجهه با مجموعه متوجه شکل‌گیری یک فراز و فرود خواهد شد که در چهارچوب تجسمی تضاد بصری محسوب می‌شود. 

فرح+ابوالقاسم
 

در استیتمنت نمایشگاه آمده‌است: یادم می‌آید وقتی چهار پنج ساله بودم در باغمان سبزی ها را دسته می کردند و می‌انداختند درون حوضی پر آب که تازه بماند. میوه ها را در جعبه لابه‌لای کاه و پوشال می‌چیدند. بهار که می‌شد درخت‌های هلو پر از شکوفه بود. کرت‌های سبزی زیر آفتاب  می درخشید و من را عطر گل و رنگ آب احاطه می کرد. روی پشته‌ایی علف نشسته بودم. تماشا می‌کردم. سرم را که رو به آسمان می‌گرفتم انارها آن بالا می‌درخشیدند. همان روزها همه‌ی باغ در جانم ریشه دواند.

با توجه به آنچه در استیتمنت به آن اشاره شده‌است هنرمند مخاطب را به فضایی دعوت می‌کند که سال‌ها پیش در آن شرایط زندگی می‌کرده. یک خاطره بازی که اساس آن را می‌توان فیلمنامه‌ایی درام قلمداد کرد که مخاطبان آن را به صورت بداهه بازی خواهند کرد.

 

فرح+ابوالقاسم

در اثر بالا  مخاطب با گویش و زبان بصری هنرمند روبرو می‌شود، چرخه‌ایی که در آن وارونگی و تعلیق نقش بسزایی دارد. بهره گیری از کنتراست و تضاد‌ بصری، استفاده از عنصرهای اجرایی همچون نقطه، خط، سطح، رنگ و بافت همگی به خودی خود جایگاه ویژه‌ایی برای ابراز احساسات نهفته در زیرساخت نقاشی دارد.

در این اثر خط بیانگر پستی و بلندی‌ها، فراز و نشیب‌ها و شرایطی است که هنرمند و جامعه‌اش را سال‌ها در برگرفته‌است. به عبارتی دیگر نقاش یک سیر تاریخی را به تصویر می‌کشد که با نشان دادن تضاد بصری و کنتراست تیرگی و روشنی به دیدگاه خود پر و بال بیشتری داده‌است. حضور گل‌ها و برگ‌ها اشاره به رویش و سخن از تکرار و تغییر دارد. فرح ابوالقاسم با تقسیم اثر به دو سطح تیره و روشن سعی در برقراری تعادل و توازن بصری در اثر خود دارد که با انتخاب کادر مربع بر ایستایی و استحکام آن تاکید بیشتری می‌کند. 

علاوه بر همه‌ی موارد ذکر شده باید در نظر داشت که در مجموعه پیشِ‌رو مخاطب با یک فضای مینی مالیستی مواجه می‌شود که هنرمند با بهره‌گیری و نحوه بکارگیری از رنگ سفید ، سیاه و خاکستری اشاره به دیدگاه فمنیستی اش دارد. ناگفته نماند که آثار حاضر در این نمایشگاه ناخودآگاه ذهن ها را به سمت و سوی اوایل قرن بیستم در تاریخ هنر به عبارتی زمان پیدایش و شکل‌گیر سبک کوبیسم خصوصا یکی از پایه گذاران آن پل سزان می‌کشاند.

همچنین در مواردی خصوصا استفاده از شاخه درختان و گل و برگ‌ها در یک فضای باز، هنر شرق آنچه در خاور دور و ژاپن به عنوان نقاشی بر روی پارچه های ابریشمی کشیده میشد را یادآور می‌شود.  فرایند دیداری پیش‌آمده را می‌توان از نحوه نمایش فرم‌ها، بودن و نبودن، گرایش به تلفیق چند بُعد در اثر که در مواردی ماحصل آن همگام سازی پرسپکتیوهای متفاوت باهم خواهد شد، دید.

برای مثال در اثر فوق مخاطب با زاویه دیدهای مختلفی روبرو است که به صورت همزمان از چند وجه به نمایش اثر می‌پردازد. این به آن معناست‌که بیننده اثر را  از روبر، بالا، پایین و پشت می‌تواند ببیند که یکی از روش‌های اجرایی در سبک کوبیسم محسوب می‌شود. درواقع هنرمند با استفاده از این رویکرد اجرایی یک عمل همزاد پنداری بین ذهن مخاطب با آنچه در ذهن خود پرورانده و به تصویر کشیده است، ایجاد می‌کند. نقاشی‌های حاضر در این مجموعه به وسیله‌ی رنگ آکرولیک بر روی بوم اجرا شده‌اند. بافت و جرم رنگی در هر اثر به شکل متفاوتی ایفای نقش خواهدکرد، برای مثال هنرمند با استفاده از جرم رنگی در سطح سفید سطوح را از هم تفکیک کرده است و مخاطب به راحتی می‌تواند متوجه اِلمان هایی مثل میوه، گلدان، ظروف و غیره شود.

فرح+ابوالقاسم
 

در مجموع مجموعه آثار فرح‌ابولقاسم یک نوستالژی را با خود به ارمغان می‌آورد که بیشتر هم نسلان او و دیگر مخاطبان آثارش در سنین مختلف در سرتاسر جهان با آن خاطره داشته‌اند. خاطره‌ایی که امروزه می‌تواند یک نوستالژی شادی بخش و یا غم‌انگیز باشد.

نمایشگاه انفرادی فرح‌ابولقاسم در گالری هور به آدرس: تهران، خیابان مطهری، خیابان میرزای شیرازی شمالی، کوچه نعیمی، پلاک۱۲ از تاریخ ۳ آذرماه ۱۴۰۲ تا تاریخ ۲۴ آذر ماه ۱۴۰۲ برگزار است.

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir