سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 42349
تاریخ انتشار : 1402/09/19 13:56
گالری داران مشهدی:

چراغ گالری‌های خصوصی را خاموش نکنید



مدیر یک گالری خصوصی در مشهد گفت:مسئولان فرهنگی شهر گالری‌ها را فراموش کرده‌اند و حمایتی از آن‌ها نمی‌کنند. با حمایت نکردن چراغ گالری‌های خصوصی را خاموش نکنید.

به گزارش تجسمی آنلاین، مدت‌هاست وضعیت گالری‌های خصوصی مشهد خوب نیست. دیگر گالری چندانی در مشهد باقی نمانده و شاید تنها بتوان ۵، ۶ گالری خصوصی را نام برد.

یکی از دلایل عمده حال و روز این روز‌های گالری‌ها مشکلات اقتصادی است. مردم به قدری درگیر مسائل اقتصادی هستند که فرهنگ و هنر برای آن‌ها در رده‌های آخر قرار گرفته است. مسئولان فرهنگی شهر نیز گالری‌ها را فراموش کرده‌اند و حمایتی از آن‌ها نمی‌کنند.

در کنار این موارد به محدودیت‌های ایجاد شده برای گالری‌ها نیز می‌توان اشاره کرد. ارائه آثار در این مکان‌های هنری با سختگیری‌هایی همراه شده و هر از چند گاهی خبر پلمب همین تعداد اندک گالری‌ها به گوش می‌رسد. مجموعه این عوامل سبب شده تا بسیاری از گالری‌های خصوصی توان ادامه راه را نداشته باشند و به ناچار جمع‌آوری کنند.

مجبور هستیم برای تامین هزینه‌های گالری، از هنرمند هزینه را دریافت کنیم
آذر انورحسینی، مدیر گالری آذرنور که این روز‌ها دیگر فعالیتی ندارد و نمایشگاهی برگزار نمی‌کند، اظهار می‌کند: بعد از کرونا ما فعالیت خود را قطع کردیم؛ زیرا من احساس کردم که اگر گالری نباشد، بهتر است. وضعیت اقتصادی مردم خوب نیست و موارد ضروری‌تری در سبد کالای آن‌ها قرار دارد، بنابراین نمی‌توانند آثار هنری را خریداری کنند.

وی می‌افزاید: در این وضعیت ما مجبور هستیم برای تامین هزینه‌های گالری، از هنرمند هزینه را دریافت کنیم که این واقعا مشکل‌ساز است. نباید روی دوش هنرمندی که یک عمر کار می‌کند، بار سنگینی را تحمیل کنیم.

انورحسینی با بیان اینکه گالری آذرنور قبل از کرونا و در دهه ۹۰ فروش بسیار خوبی داشت و اوضاع خوب بود. در حال حاضر من دوست ندارم از هنرمند هزینه بگیرم، اما گالری هزینه زیادی دارد، بنابراین به کلاس‌های آموزشی بسنده کردیم. هیچ حمایتی از سمت شهرداری و ارشاد نیز انجام نمی‌شود.

مدیر گالری آذرنور ادامه می‌دهد: زمان کرونا مبلغی را به عنوان اسپانسر به ما می‌دادند که به همان میزان کم هم راضی بودیم و هزینه آب و برق گالری تامین می‌شد، اما اکنون که باز هم وضعیت خراب است این مبلغ را به گالری‌ها نمی‌دهند.

وی بیان می‌کند: متاسفانه ترس زیادی هم برای گالری‌ها ایجاد شده و وقتی نمایشگاه دایر کنیم نگران هستیم که بگویند اثری مشکل دارد. وضعیت هنر در زمان فعلی بسیار سخت شده است. من ترجیح می‌دهم نمایشگاه برگزار نکنم که بخواهند از من ایراد بگیرند.

تهران یک قرن از لحاظ فرهنگی از شهرستان‌ها جلوتر است
انورحسینی در خصوص تفاوت گالری‌ها در مشهد با تهران می‌گوید: تفاوت زیادی بین گالری‌ها در مشهد و تهران وجود دارد. شاید تهران یک قرن از لحاظ فرهنگی از شهرستان‌ها جلوتر باشد؛ زیرا فرهنگ مردم متفاوت است. در مشهد بیشتر تمایل دارند هزینه‌ای که برای خرید یک اثر هنری می‌‎کنند دوباره به دست بیاورند، اما در تهران بیشتر سعی می‌کنند از کار لذت ببرند.

مدیر گالری آذرنور اضافه می‌کند: در مشهد به جای تابلو، قالی یا فرش می‌خرند تا بعد دوباره پول آن را به دست بیاورند. برخی از افرادی هم که وضعیت مالی خوبی دارند به آثار نقاشی و اثر هنری آگاهی ندارند و دیدگاه آن‌ها از نظر فرهنگی و هنری قوی نیست.

وی خاطرنشان می‌کند: استقبال از آثار بیشتر در بین افراد هنری وجود دارد و مردم عادی مراجعه زیادی ندارند. ما در مشهد مجموعه‌دار نداریم که اثر هنری خریداری کند و همه بیشتر برای تماشا به گالری‌ها مراجعه می‌کنند.

کلید واژگان
نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir