سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 42405
تاریخ انتشار : 1402/10/24 10:53
تلفیق سه هنر در یک اثر

روشن ضمیر، نمایش وحدت در کثرت در تحلی کلمه عشق



نمایشگاه اخیر هادی روشن‌ضمیر با عنوان " به عشق تو ز جان بر می‌خیزم " در گالری سهراب در نوع خودش وحدت در کثرت را به نمایش در می‌آورد که نشانگر نشات گرفتن ایده و اجرای آثار او از یک دیدگاه عرفانی است.

تجسمی آنلاین: شروین‌کندری: هادی روشن‌ضمیر متولد۱۳۵۱ در بجنورد است. وی در ۱۳ سالگی خوشنویسی سنتی را فراگرفت و از سال ۱۳۷۰ نیز در تهران زیر نظر اساتید به‌نامی چون علی‌شیرازی و امیرخانی خوشنویسی را جدی‌تر دنبال کرد و در پی آن از انجمن خوشنویسان درجه ممتازی دریافت کرد.  

روشن ضمیر از اوایل دهه ۸۰ به هنر نقاشی خط علاقه‌مند وبه این هنر روی آورد. تا کنون ۱۶ گالری انفرادی در داخل کشور و چند نمایشگاه بین‌المللی در روسیه، جاکارتای اندونزی و قطر برگزار کرده‌است. آثار روشن ضمیر از سال ۱۳۹۱ که اولین حراج تهران برگزار شد تا امروز در ۶ دوره از حراج تهران حضور داشته و به فروش رسیده‌است. 

هادی+روشن+ضمیر
 

وجه تمایز آثار روشن ضمیر با دیگر هم نسلانش در نحوه اجرایی است که تلفیقی از خوشنویسی، نقاشی و مجسمه محسوب می‌شود. 

در واقع مخاطب به‌هنگام ورود به نمایشگاه و مواجهه با مجموعه آثار هنرمند متوجه فضای شاعرانه و عرفانی در قالب مجسمه‌هایی سخت خواهدشد که با بهره‌گیری از رنگ به این پارادوکس اجرایی تعادل می‌بخشد. 

این نمایشگاه به تعامل ایده‌های زیرساختی با مخاطبان خود می‌پردازد و بر این است که مفهوم اصلی و نگرشی متفاوت از عشق را به نمایش در ‌آورد. 

هادی+روشن+ضمیر
 

آنچه‌که سبب می‌شود تا آثار روشن ضمیر در نگاه علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان تعالی بخش قلمداد شود، بهره‌گیری هنرمند از خطوط منحنی و تلفیق آن با حروفی است‌که پدیدآورنده‌ی واژه عشق هستند. 

در واقع این رویکرد اجرایی لطافت موجود را دو چندان می‌کند و از سختی متریال بکارگرفته‌شده‌ در خلق آثار مثل: برنز، استیل و آهن می‌کاهد. 

انحنای پیش آمده به نرمی و لطافت موجود در عشق می‌پردازد که به نحوی شاعرانگی را با خود به همراه دارد و هنگامی که با یک متریال سخت به اجرا در می‌آید اشاره به پارادوکس معنایی دارد که تفاوت از دیروز تا امروز شامل حال آن می‌شود.

هادی+روشن+ضمیر
 

 نگرشی که به مرور زمان دست خوش تغییراتی شده‌است و گاهی از باثبات ترین حالت به بی‌ثبات‌ترین و متزلزل‌ترین حالت خود تغییر ماهیت خواهد داد. هنرمند با استفاده از خوشنویسی، رنگ و خطوط به یگانگی و فضای لایتناهی موجود در عشق می‌پردازد و با اجرای آن در قالب مجسمه بر شدت آن می‌افزاید. 

از طرفی دیگر در هم تنیدگی حروف و فرم‌ها تعبیرگر نرمی و لطافتی است‌که مفهومی جدا نشدنی از واژه‌ی عشق است. 

مخاطب با نگاه به عشاق روشن‌ضمیر متوجه اشاره هر یک از احجام به سمت قدرتی برتر می‌شود و به نوعی بیانگر عشق به معبود است که با روایت‌های متفاوت معانی مثبت و منفی به خود می‌گیرد. 

هادی+روشن+ضمیر
 

در واقع با توجه به تنوع متریال، رنگ و فرم در خلق آثار این مجموعه این حس به مخاطب القا می‌شود که  عشق در زندگی می‌تواند به هر شکل و فرمی با هر رنگ و از هر جنسی باشد. گاهی اوقات شاید شکل عشق نامتعارف به نظر برسد، اما صمیمیت و همبستگی را در سایه آن می‌توان شاهدبود.

در استیتمنت نمایشگاه آمده‌است‌که:" عشق " رمزآلود واژه‌ای است که از دیرباز بر دگرخواهی انسان اطلاق شده و همواره ترجیح آدمی بر مرور و ثبات بخشیدن به الگوهای اسطوره‌ایی آن بوده‌است. هادی روشن ضمیر بر آن شده این امر را با دستانش تثبیت نماید. آثار او دست سازه‌هایی است از واژه عشق با برنز، استیل و آهن که نماد دوران معاصر هستند؛ سرد، سخت و محبوب. نستعلیق دفرمه و رهایِ از ساخت، تلقی است از عشق دورانی که اگرچه هنوز هم زیباست اما مفهومی تغییر یافته‌است؛ سرد و سخت ولی محبوب. 

هادی+روشن+ضمیر
 

با توجه به آنچه مخاطب در استیتمنت می‌خواند متوجه اسطوره انگاری که ذهن ها را به سمت عشاق باستانی و الهه‌های یونان می‌کشاند، خواهدشد. در واقع هنرمند آثاری را خلق کرده‌است که از گذشته تا به امروز تعابیر متفاوتی را به خود می‌گیرد و بیننده آثار با اندکی تامل متوجه عرفان تا زندان نهفته در آثار خواهد شد. عرفان، همانطور که پیشتر به‌آن اشاره‌شد با انحنا و پیچ و تاب پیش آمده در آثار به بخش مقدس مبحث و واژه عشق می‌پردازد. از سویی دیگر این حس به مخاطب القا می‌شود که دسترسی به احساس نهفته، پاک و ماندگار در آثار دشوار است و در مواردی دست نیافتنی‌است. این حس با توجه به سختی متریال بکار برده شده به دست می‌آید که با درایت در نحوه چیدمان و نوزپردازی دو چندان خواهد شد. 

بهره‌گیری از نور و سایه دو معقوله‌ی جدا نشدنی از هم هستند که تاثیر بسزایی در فرایند اجرایی مجموعه گذاشته‌اند. در اصل آنچه بر حس مثبت و منفی آثار بیشترین تاکید را دارد، سایه‌های بدست آمده از ترکیب نور، مجسمه‌های رنگی و فضا است که حاصل آن پیدایش یک تضاد بصری است‌که نمادی از خیر و شر را به نمایش در می‌آورد و مبحث بودن‌ها و نبودن‌ها ، رویا و خیال را در پی خود دارد.

هادی+روشن+ضمیر
 

در مجموع نمایشگاه آثار هادی روشن‌ضمیر علاوه بر مفهوم واقعی و زیرساخت وجودی عشق، تضادها و تاثیر شرایط جامعه بر آن از گذشته تا به امروز را مانند یک رنگین کمان به نمایش در می‌آورد، همچنین حضور مخاطب و چرخش او به دور آثار برای دیدن و درک بهتر یک عمل کنش و واکنش با خود به همراه دارد. در این کنش و واکنش‌ها ناگفته‌هایی به میان می‌آید که از بُعد عرفانی شروع و به یک حصار برای نگهداری و جلوگیری از آسیب های وارده به آن بخش از احساس ختم می‌شود که در نوع خودش وحدت در کثرت را به نمایش در می‌آورد.

نمایشگاه انفرادی هادی روشن‌ضمیر با عنوان " به عشق تو ز جان بر می‌خیزم "از تاریخ ۱۵ دی ماه ۱۴۰۲ تا تاریخ ۲۵ دی ماه ۱۴۰۲ در گالری سهراب به آدرس: خیابان سمیه- بین مفتح و رامسر- شماره ۱۴۲ برگزار است.

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir