سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 42408
تاریخ انتشار : 1402/10/23 08:07

بازگشت به خانه سروهای مرتضی دره باغی در دبی



مجموعه ای از نقاشی های مرتضی دره باغی که حاصل کار پنج سال اخیر اوست در فاندری گالری دبی به معرض دید عموم گذاشته شده است.

به گزارش تجسمی آنلاین، بازگشت به خانه سروها عنوان این نمایش است که شامل نقاشی، مجسمه، اینستالیشن و ویدئو_اینستالیشن است .

در افتتاحیه این نمایشگاه خلیل عبدالواحد هنرمند و مدیر هنرهای تجسمی در دبی کالچر، عبدالقادر الرئیس (هنرمند شناخته شده امارات)، فریبا نادری (بازیگر ایرانی)، سحر نظری (موسس ILIO)، مهرداد آقامیری (مدیر عامل ILIO) و بسیاری از شخصیت های شناخته شده فرهنگ و هنر‌ حضور داشتند.


 

در استیتمنت نمایشگاه که در فاندری گالری دیوار نوشت است آمده:

" فرم به سه شکل–آزاد، هندسی،الگویی –در کارهایم نمود پیدا کرده . این سه در دوره های مختلف گاه در کنارهم قرار گرفته اند، گاه ادغام شده اند، و گاه یکی میدان را ربوده. چرخشی در فرایندنقاشی‌ام‌در سال ۱۳۸۸رخ داد. اگر تا پیش از  آن به دنبال پیدا کردن جاگاه انسان در طبیعت ، اگردر پی‌بیرون کشیدن طبیعت از دل انسان، جویش انسان در بستر طبیعی اش بودم ، به«زایش» رسیدم. فرم از بند دلالت به انسان و طبیعت آزاد شد. به نشانه ای بدل شد - قائم به خود، خود بسنده ، در برگیرنده‌ ، تابع نیروهایی پیدا و نا پیدای پیرامونش - چون گردباد.


 

طبیعت قانون ندارد .سلسله روابط علی دارد که در هر گردش نظمی نو می آفریند. قانون راهی است برای کنار آمدن انسان با صفت ناپذیری اشکال در طبیعت، برای مهار تنوع، خیره کننده و سیالیت شان . نظم پایدار خواستی است انسانی. هستی نظمی است ناپایدار. 

شهر با خیابان ها ،خطوط عابر پیاده ،ساختمان ها ،نهرها و چهار دیواری نظم هندسی را به زندگی ام می آورد . نظم هندسی با تکرار امنیت را القا می کند همزمان که ملال می آورد .هنر تزئینی برایم راهی است برای دلپذیر کردن تکرار و آوردن بازی به بستر زندگی، در خانه و در محل کار. نقوش دیر آشنا در امتداد دیوارهای دیرها و عبادتگاه ها، در گستره فرش و گلیم ، در نسخه های خطی با موتیف های برگرفته از طبیعت فرم را از ملال نظم هندسی می رهاند. زیبایی می آورم ،بی آنکه دست از تکرار بردارد .هنر مدرن تلاشی است برای آزاد کرد فرم از بند الگوها و تکرار،شاید حتی از بند دوگانه زیبا و زشت . 


 

کارهای به نمایش درآمده در گالری فاندری دوبی سه وجه از رابطه ام با محیط پیرامونی را بر ملا می کند."


 

علاقه‌مندان می‌توانند تا ۹ فوریه ۲۰۲۴ از «بازگشت به خانه سروها» در فاندری گالری دبی واقع در بلوار کرسنت اعمار EMAAR ، بلوار شیخ محمد بن راشد دیدن کنند.

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir