سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 42437
تاریخ انتشار : 1402/11/10 09:57
سه اثر صادق تبریزی در نوزدهمین حراج تهران فروش رفت ؛

موفقیت نخستین تجربه حراج در مورد آثار سهراب و تبریزی



در نوزدهمین حراج تهران از سهراب سپهری و صادق تبریزی دو هنرمند فقید سه اثر روی میز حراج رفت و این نخستین بار در عمر 11 ساله این حراج به شمار می رود که از هنرمندانی در یک شب، سه اثر ارائه شد.

به گزارش تجسمی آنلاین، جالب اینکه همه آثار این دو هنرمند بزرگ به فروش رسید و نشان داد که کارشناسان حراج تهران با شناخت درست از بازار، از این هنرمندان بیش از دو کار عرضه کردند.

این اتفاق از این نظر منحصر به فرد است که صف متقاضیان آثار یک هنرمند آن قدر باید بلند و طولانی باشد که حراج متقاعد شود بیش از دو اثر از وی پیشنهاد دهد.

اما آنها که بازار هنر ایران را دقیق رصد می کنند شاید از ارائه سه تابلوی متفاوت در سه ژانر از صادق تبریزی چندان شگفت زده نشدند زیرا بهمن ماه سال گذشته به واسطه حضور اثری از این هنرمند در بونامز لندن، تایید شد این یکصدمین حضور صادق تبریزی در طول پنج دهه گذشته در حراجی هاست.

مرداد امسال اما آمار دیگری رسانه ای شد که در عرض کمتر از هفت ماه، هفت اثر صادق تبریزی در حراج های مختلف بین المللی و داخلی ارائه شده و ۱۰۰ درصد آثار به فروش رسیده است؛ اتفاقی که یک رکورد محسوب می شود. اتفاقن آخرین حضور آن سلسله فروش پیاپی ، خلق رکورد ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی تابلوی ریتم خط تبریزی در هفدهمین حراج تهران ، حراج تابستانه بود.

معرفی سه اثر صادق تبریزی در حراج نوزدهم تهران توسط مهرداد فلاح

 مهرداد فلاح، هنرمند نقاش و نماینده هنری خانواده زنده یاد صادق تبریزی در معرفی سه اثر صادق تبریزی در حراج نوزدهم تهران گفته بود :" از صادق تبریزی آثاری از سه دوره مختلف با سه ژانر متفاوت در این حراجی عرضه شده است . این آثار شامل یک خط قرآنی ریز خط، یک فیگور کلاسیک مدرن و یک ریتم خط بزرگ است که هر یک در نوع خود کم نظیر هستند. حضور پرتعداد تبریزی در این حراج به خاطر استقبالی است که در دوره‌های قبلی از آثار استاد شده است."

مهرداد فلاح درباره برآورد قیمت هایی که روی این سه اثر انجام شد گفت: " قیمت گذاری به نسبت حراج‌های قبلی نه زیاد بالا بود نه پایین. از طرفی ابعاد فیگور و ریتم خط، خیلی بزرگ است و ریتم خط ارائه شده در این حراج یک اثر نفیس است که مجموعه داران را به خرید آن ترغیب کرد.ضمن اینکه خط قرآنی ریز خط نیز یک اثر ماندگار است که در زمره جذاب ترین دوره های کاری استاد محسوب می شود. "

اما ببینیم این سه اثر صادق تبریزی به روایت سایت حراج تهران چقدر فروش رفته اند:

اثر لات ۲ / سری موسوم به ریتم خط

صادق تبریزی (۱۳۱۷-۱۳۹۶) 

‎بدون عنوان  

اکریلیک و ورق طلا روی بوم ۱۳۵× ۱۳۵ سانتیمتر

‎تاریخ اثر دهه ۱۳۹۰

برآورد: ۱/۵ تا ۲ میلیارد تومان


 


قیمت نهایی فروش : یک میلیارد و ۸۷۰ میلیون تومان 

 

لات ۲۵ / سری موسوم به فیگوراتیو

بدون عنوان

امضاء S. Tabrizi وسط راست

رنگ روغن روی بوم

۹۵ × ۱۴۰ سانتیمتر

تاریخ اثر دهه ۱۳۲۰

برآورد قیمت ۳ تا ۵ میلیارد تومان


 

قیمت نهایی فروش : چهار میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان 


 

لات ۸۵ / سری موسوم به خط قرآنی ریز خط

بدون عنوان

تاریخ اثر ۱۳۹۱

اکریلیک و ورق طلا روی بوم

۲۲۱ × ۱۷۷ سانتیمتر

برآورد قیمت ۳ تا ۴ میلیارد تومان

قیمت نهایی فروش : سه میلیارد و ۴۱۰ میلون تومان

در بخشی از کاتالوگ حراج تهران آمده است: " صادق تبریزی یکی از چهره های تأثیرگذار هنر نوگرای ایران و از پیشگامان جنبش سقاخانه در ایران بود؛ تلاشهای وی در ایجاد زبانی نو در تلفیق عناصر موجود در هنر نگارگری و خوشنویسی کلاسیک ایرانی با مبانی هنر مدرن مولد شکل گیری سبکی کاملا اختصاصی برای وی شد و او را باید جزو نخستین هنرمندانی دانست که معیارهای زیباشناختی هنر نقاشیخط را ارتقا بخشیدند. او در این مسیر پیوسته تلاش کرد تا بیان بصری تازه اش را در قالب گفتمانی نو از همنشینی نقش و رنگ به شکوفایی برساند و همین امر شهرتی جهانی نیز برایش به ارمغان آورد..."

گفتنی ست بخش نمایشگاهی نوزدهمین حراج تهران سه شنبه سوم بهمن در هتل پارسیان آزادی افتتاح شد و عصر جمعه ششم بهمن با فروش با فروش ۸۲ اثر با رقم نهایی ۲۶۵ میلیارد و ۸۹۲ میلیون تومان، رکورد خودش در مارکت هنر ایران را ارتقا داد.

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir