سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 44539
تاریخ انتشار : 1403/01/15 10:40

ملاقات باشکوه



وقتی روتکو با جاکومتی ملاقات می کند را می توان به یک ملاقات با شکوه هنری تشبیه کرد.

به گزارش تجسمی آنلاین، مجسمه های جاکومتی با عنوان «من مردی که راه می‌رود»  در ملاقاتی با  آثار روتکو با عنوان "سیاه و خاکستری" به نمایش گذاشته شده اند.

**روتکوو
مارکوس روتکوویچ نقاش اکسپرسیونیست انتزاعی آمریکایی و لتونیایی تبار بود.

روتکو در ۱۹۰۳ و در خانواده‌ای یهودی‌الاصل، در دوگوپیلس، لتونی متولد شد. او چهارمین فرزند جیکوب روتکوویچ وکیت گلدین که در سال ۱۸۸۶ ازدواج کرده بودند، است. 
پدرش داروساز و روشنفکری بود که فرزندان خود را با سکولاریته و سیاست به جای مذهب تربیت کرد. 
برخلاف یهودیان مستقر در بسیاری از شهرهای روسیهٔ تزاری، افراد ساکن در دوینسک از خشونت یهودستیزانه در امان بودند. هرچند در محیطی که یهودیان بودند باز هم مورد سرزنش قرار می‌گرفتند؛ بنابراین دوران کودکی روتکو با ترس آمیخته شده بود.

**جاکومتی 
آلبرتو جاکومتی مجسمه‌ساز و نقاش سوئیسی بود.

او در منطقه ایتالیایی‌زبان سوئیس به دنیا آمد. خانواده‌اش اهل هنر بودند. در ژنو به مدرسه هنر رفت و در ۱۹۲۲ به پاریس رفت و زیر نظر یکی از دستیاران رودن کار کرد. 
در همان‌جا بود که با خوان میرو و ماکس ارنست و پیکاسو و بالتوس آشنا شد و کارهایی در سبک‌های کوبیسم و سوررئالیسم خلق کرد. از اواخر دهه ۱۹۳۰ مجسمه‌هایش را با دست و پا و بدن درازتر از معمول ساخت. در ۱۹۶۲ جایزه اول بینال ونیز را برد و به شهرت جهانی رسید.

کارهای او در بسیاری از موزه‌های معتبر جهان نگهداری می‌شود. موزه هنرهای معاصر تهران نیز از کارهای جاکومتی دارد. در فوریه ۲۰۱۰ یکی از مجسمه‌های او به نام مردی که راه می‌رود به مبلغ ۶۵ میلیون پوند (۱۰۴ میلیون دلار) فروخته شد که تا آن زمان گران‌ترین مبلغ در حراج آثار هنری بوده‌است.

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir