تجسمی آنلاین: شروینکندری: کریم بخشی در این مجموعه کاملا آزادانه دست به اجرا و خلق آثار زده و ذهن مخاطب را در پردازش آنچه حول محور مجموعه از اجرا تا تفکر و ایدهی اولیه باشد آزاد گذاشته است. از این رو در نمایشگاه نقاشی و مجسمه با عنوان " در ابهام سبز جنگل و در سرخی گل سرخ " مخاطبان علاوه بر مشاهده یک نمایشگاه هنر با شعر و ادبیاتی مواجه میشوند که توسط رنگها جانی تازه گرفته و شاهد تاثیر گذاری دو جانبه هستند.

عنوان نمایشگاه کریم بخشی قسمتی از شعر نویی با عنوان "بعد از تو" است که به قلم بیژن نجدی سروده شدهاست. با توجه به آنچه در بطن و مفهوم شعر وجود دارد و نحوه اجرای آثار بیننده متوجه سبک و روش اجرایی که انتزاعی است خواهد شد، از طرفی دیگر نحوه قلم گذاری و نوع برخورد با رنگها، درهم آمیزی بین بودن و نبودنها، هیجانات بصری پیش رو و در مواردی فرا واقع نمایی که در مجسمه ها بیشتر خود نمایی میکند اشاره به رد پای اکسپرسیونیست انتزاعی موجود در آثار دارد.

در این مجموعه یک روایت بصری وجود دارد که گویی هنرمند راوی آن است و بجای استفاده از کلمات از رنگ و پاپیه ماشه برای بیان آن بهرهمند شده است. در واقع مخاطب از بدو ورودش با بازی رنگها و دیگر عناصر بصری مواجه میشود که به استعاری بودن زبان هنر اشاره دارد و ذهن انسان را به دلیل ماهیت آن در شناخت محرکهای بیرونی وادار به تعبیر و تفسیر میکند.
از آنجاییکه اکسپرسیونیست انتزاعی به بیان هیجانات و درونیات هنرمند با فرمت شخصی و ابهام گونه میپردازد. در این مجموعه هنرمند قدرت اجرایی اش را در هر اثر به صورت مجزا گذاشتهاست و در نهایت از کنار هم قرارگیری آثار مجسمه و نقاشی مفهوم جدیدی شکل گرفته است که ترکیب بندی در آن معنایی دیگر به خود میگیرد. از این رو نمیتوان منکر تاثیر شگرف نماد گرایی، شکل گرایی و دیگر موارد این چنینی در این مجموعه شد. برای درک بهتر به موارد بصری پرداخته میشود که نمایی دیگر از این آثار را به نمایش خواهد گذاشت.

هنرمند چرخه حیات را همچون دومینویی دیده است و با ضربه قلمهای پی در پی آن را به تصویر کشیدهاست. پرسپکتیو موجود در آثار همچون نقاشی ایرانی مقامی بوده است و در بخش هایی به درختان و سروها ، حتی کوهای پوشیده شده از بافت طبیعت اشاره مستقیم شدهاست که بازهم به سبک و سیاق آثار هنرمندان ایرانی همچون حسین بهزاد و باورهای مانویان اشاره میکند.

هنر اکسپرسیونیسم گذشته از زمینه های انسان دوستانه خود از نظردرون مایه شباهت فراوانی با باورهای اعتقادی مانوی از خود نشان می دهد.این سبک هنری در تحول و دگردیسی خود در نیمه دوم سده بیستم میلادی منجر به اکسپرسیونیسم انتزاعی شد که یکی از پایه های اصلی هنر مدرن را بوجودآورد. اگر با دقت بیشتری به آثار نگاه شود مخاطب متوجه زیربنای اولیه که بی شباهت به نقاشی ایرانی نیست میشود و از آنجایی که عنوان این نمایشگاه از شعری انتخاب شده است، میتوان در نظر داشت که این رویکرد و دیدگاه برگرفته از نقاشیهای مکاتب مختلف ایران است که اشعار و منظومه های ادبی را به تصویر میکشیدند.

از طرفی مخاطب متوجه رویکرد فلسفی موجود در آثار میشود که نشات گرفته از فلسفه اُپانیشاد ها است. (اُپانیشادها فلسفهایی است که صحبت از خود شناسی و خداشناسی میکند همانطور که پیشتر نیز به تاثیر پذیری باورهای مانویان اشاره شد).

در واقع آثار حاضر به نوعی روایتگر دیدگاه فلسفی و ادبی موجود در قرون پیش و پس از میلاد است که به روش نوینی به اجرا در آمدهاند. مخاطب فیگورهایی را میبیند که گویی پیشتر با فرمی دیگر در قرون مختلف به آن پرداخته شده است. بیشتر یادآور آثاری است که روایتهای مذهبی کتاب مقدس را به تصویر کشیده اند. آثاری همچون کارهای «روجیر واندر ویدن» و یا اثر آخرین داوری «لئوناردو داوینچی» که به نحوی ماهیتی جدید به خود گرفته باشند.

فضای انتزاعی موجود در آثار کریم بخشی با رنگ ها و ضرب قلمهایی که کاملا ماهیت اکسپرسیونیستی دارند به مخاطب این اجازه را میدهد تا بادقت بیشتری به بافت و هیجانات موجود در مجموعه بپردازد، همچنین نمادگرایی بیش از پیش برون ریزی کند. در این مجموعه رنگها به فرم و شکلی از استعاره است برای مثال رنگ قهوهای روشن و اکری که نماد انسان در آثار است و سبزهایی که گاهی به وضوح و گاهی در ابهام درختان و سبزه ها را نمایش میدهند از پاکی و قداست پرده برداری میکند و هرچقدر رنگ برگها روشنتر میشود به جوانی و نوجوانی گاهی ناکامی اشاره دارد. رنگهایی که در آسمان بهکار گرفته شده بیشتر یک اثر ایرانی را در هالهایی از ابهام برده است که همین امر سبب شدهاست تا مجموعه بیشتر نمایشگر یک فضای اکسپرسیونیستی و انتزاعی باشد. در نمایشگاه کریم بخشی آثار در سادهترین شکل و فرم خود به روایت پرداختهاند.

کریم بخشی متولد۱۳۶۳ در تهران است. تا کنون بیش از چند نمایشگاه گروهی و انفرادی داشته است. تحصیلات خود را تا مقطع کارشناسی در حوزه گرافیک در دانشگاه انقلاب اسلامی ادامه داده و به پایان رساندهاست.
نمایشگاه انفرادی کریم بخشی با عنوان در ابهام سبز جنگل و در سرخی گل سرخ در گالری ۰۰۹۸ به آدرس: تهران، خیابان کریم خانزند، خردمند شمالی، کوچه ۱۸، پلاک ۲۵ از تاریخ ۷ آذر ۱۴۰۴ تا تاریخ ۱۸ آذر ۱۴۰۴ برگزار است.