سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 21620
تاریخ انتشار : 1398/07/06 16:30
پیام خانواده تبریزی برای درگذشت عربشاهی:

تبریزی و عربشاهی نسل تکرار ناشدنی هستند



امثال صادق تبریزی و مسعود عربشاهی به واقع نسل تکرار ناشدنی غول‌های تاریخ نقاشی و مجسمه‌سازی مدرن ایران بودند که جای خالی آنها حالا حالاها پر نخواهد شد.

تجسمی آنلاین: آن‌هایی که تاریخ هنر مدرن ایران را دنبال کرده‌اند، حتماً با رابطه دوستی دیرین صادق تبریزی و مسعود عربشاهی آشنایی  دارند ؛ شاید از همین رو بود که  در پی درگذشت مسعود   عربشاهی ،خانواده زنده یاد تبریزی پیام تسلیتی را توسط مهرداد فلاح، نقاش و خواهرزاده صادق تبریزی ـ به عنوان نماینده معرفی شده ازطرف آن هنرمند برای زمان پس از فوتش – منتشر کردند. در متن پیام تسلیت خانواده صادق تبریزی  آمده بود: "مسعود عربشاهی هم به جاودانگان پیوست. یک سال پس از رفتن صادق تبریزی، عربشاهی هم پر کشید و از بین ما رفت و به دوست دیرینه‌اش پیوست. شعرِ زندگی، همیشه غافلگیرت می‌کند، درست همانجایی که می‌خواند «و در شهادت یک شمع راز منوری است که آن را، آن آخرین و آن کشیده‌ترین شعله، خوب می‌داند. مسعود عربشاهی از هنرمندان شاخص ایران زمین بود و نقش و جایگاه این هنرمند در تاریخ هنر ایران ماندگار خواهد بود. درگذشت این هنرمند را به جامعه هنری و بویژه همسر و فرزندان او تسلیت عرض می‌کنیم. روحش شاد و یادش گرامی باد."


مهرداد فلاح نقاش و خواهرزاده صادق تبریزی با اشاره به  سابقه دوستی بین  زنده یاد تبریزی و مسعود عربشاهی گفت:" تبریزی و مرحوم عربشاهی سابقه‌ای 60 ساله در دوستی و رفاقت داشتند. این رابطه از دهه 30 همزمان با تحصیل آن دو در هنرستان هنرهای زیبا و سپس دانشکده هنرهای تزیینی آغاز شد. شاید به جرات بتوانم بگویم آن دو بیشترین خاطرات مشترک را در طول سال‌های فعالیت هنری خود، چه در سفرهایشان به خارج از کشور و چه در زندگی شخصی‌شان داشتند. از همان زمان توجه اینان به سنت‌های تصویری و تزیینی ایران جلب شد و هر یک از آن‌ها ‌کوشید به طریقی عناصر هنر گذشته را در کار خود وارد کنند. "


فلاح با ابراز تأسف از درگذشت مسعود عربشاهی اضافه کرد:" امثال صادق تبریزی و مسعود عربشاهی به واقع نسل تکرار ناشدنی غول‌های تاریخ نقاشی و مجسمه‌سازی مدرن ایران بودند که جای خالی آنها حالا حالاها پر نخواهد شد. زنده یاد عربشاهی نگاه هنری‌اش مدام در حال تغییر بود. هر چند مرحوم عربشاهی برعکس هنرمندان مکتب سقاخانه، در کارهایش بر اتمسفر جهانی تأکید داشت. اما در پیش گرفتن این رویکرد باعث نشد کار او از جنبه ملی و هویتی تهی شود."این نقاش در پایان خاطر نشان کرد :"فاصله درگذشت زنده یاد تبریزی در دی ماه 96 تا سفر بی بازگشت مرحوم عربشاهی در 25 شهریور 98، کمتر از دو سال بود . این جاست که آدمی بیش از پیش پی به راز لحظاتی می‌برد که چون دود در باد گم می‌شوند. تنها لحظه‌های ناب است که در صندوقچه ذهن باقی می‌مانند.

 مسعود عربشاهی دوشنبه ۲۵ شهریورماه بر اثر بیماری قلبی در بیمارستان عرفان درگذشت. پیکر زنده‌یاد عربشاهی روز یکشنبه ۳۱ شهریورماه تشییع و در آرامستان کهک قم به خاک سپرده شد.

 


نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir