سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 40096
تاریخ انتشار : 1402/03/23 09:26

اسلامی: از انتشار خبر فضای سبز در موزه صمیمانه قدردانی می‌کنم



رئیس موزه هنرهای معاصر تهران درخصوص حاشیه‌هایی که برای فضای سبز موزه پیش آمده بود،گفت: صمیمانه از انتشار این خبر قدردانی می‌کنم که شاید بستری برای دقت بیشتر ما را فراهم کرد.

به گزارش تجسمی آنلاین، عباد رضا اسلامی، رییس موزه هنرهای معاصر تهران در مراسم بازدید خبرنگاران از دو نمایشگاه «ردپا- درنگی بر مراوده هنرمند و جهان پیرامون» و «هایپررئالیسم: از تصویر تا واقعیت» افزود: موزه هنرهای معاصر تهران بر اساس خانه ایرانی، باغ ایرانی و معماری نوین و مدرن با الهام از بادگیرهای مناطق کویری طراحی شده و بنابراین فضاهای اندرونی و بیرونی در آن وجود دارد و باغچه‌های مختلف برای آن طراحی شده که هرکدام پوشش گیاهی خود را داشته است. 

تجسمی آنلاین خبر کاشت صیفی جات در حیات موزه هنرهای معاصر تهران را در نهم خرداد ماه منتشر کرده بود.

موزه
 

وی ادامه داد: بعضی از این باغچه‌ها عمیق هستند و درختچه‌ها و گل‌هایی که در مناطق عمیق‌تر امکان رشد دارند در آن‌ها کاشته شده است، اما در بخش‌هایی که عمق کمتری دارند از گیاهان بوته‌ای استفاده شده است. البته آنچه در فضای مجازی منتشر شد بخشی از واقعیت بود و اگر به شکل بهتری منتشر می‌شد چنین واکنش‌هایی را در بر نداشت. با این حال برای من به عنوان کسی که در این زمینه پاسخگو هستم بسیار رضایت‌بخش است که جامعه اینقدر به موزه حساس است و این یک سرمایه گرانقدر برای ما است. از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی‌هایی برای فضای سبز موزه صورت گرفته بود و یک آلبوم از فضای باغ مجسمه و ارتباط حجم‌ها با محیط زیست تهیه شده بود. در آینده نیز اقدامات مناسبی در این زمینه انجام خواهد شد.

موزه
 

اسللامی درباره شکل‌گیری دونمایشگاه «ردپا- درنگی بر مراوده هنرمند و جهان پیرامون» و«هایپررئالیسم: از تصویر تا واقعیت» گفت: موزه هنرهای معاصر تهران در رویکرد جدید خود، بنا بر سیاست‌های جدید معاونت هنری و مرکز هنرهای تجسمی، مبنا را بربرگزاری نمایشگاه‌هایی به صورت مطالعاتی گذاشته است. بخشی از گالری‌های پایینی موزه همیشه به نمایش آثار گنجینه اختصاص خواهد داشت و نمایشگاه‌های آن با فعالیت‌های پژوهشی که همکاران موزه انجام می‌دهند، شکل می‌گیرد.

اسلامی ادامه داد: یکی از نکاتی که در موزه‌های دنیا توجه را به سمت خود جلب می‌کند این است که طراحی فضای موزه کاملاً بر اساس حواس پنجگانه مخاطب انجام شده است تا او را درگیر خود کند و نکات روانشناسی در آن‌ها در نظر گرفته شده است. در یک موزه علاوه بر فضای داخلی، فضای پیرامونی و شهری آن نیز مهم است. ما هم در موزه هنرهای معاصر تهران که ثبت ملی شده و نشانه‌های معتبر سنتی و مدرنیته را دارد سعی کردیم موزه را با نگاه بازدیدکننده ترکیب کنیم و برنامه‌های ما با این رویکرد به جلو می‌رود.

او با اشاره به انتشار کتاب که از دیدگاه او یکی از اقدامات مهم موزه بوده است، گفت: به سمت همکاری با انتشارات مختلف، گالری‌های خصوصی و نهادها رفتیم و به زودی ۹ عنوان کتاب در موزه رونمایی خواهد شد. یکی از این کتاب‌ها که اهمیت زیادی دارد کتاب شاهکارهای نگارگری است که انتشارات یساولی سومین نسخه آن را با تغییرات زیاد نسبت به نسخه‌های قبلی، به زودی منتشر می‌کند.

اسلامی ادامه داد: در یک سال گذشته آثاری از هنرمندان معروف جهان مانند هیلتونن، جاکومتی و کالدر به فضای درونی موزه و در رمپ‌ها بازگردانده شد و با تلاش همکاران تعداد دیگری از آثار هم در آینده جانمایی می‌شود. امروزه موزه‌ها را مرده و صرفا محل نگهداری‌ اشیاء نمی‌بینیم بلکه از آن‌ها انتظار می‌رود زنده و شاد باشند. یک ضلع موزه آثار ارزشمند گنجینه است، یک ضلع دیگر فضای آن و ضلع سوم بازدیدکننده‌هایی هستند که در موزه حضور پیدا می‌کنند.

پس از آن ‌امیر راد با اشاره به دو نمایشگاهی که در موزه در حال برگزاری است، گفت: از گالری ۱ تا ۶ به نمایشگاه ردپا اختصاص دارد و گالری‌های ۷ تا ۹ میزبان نمایشگاه هایپررئالیسم هستند و هر دو نمایشگاه به صورت کیوریتوریال شکل گرفته است. نمایشگاه اول توسط گروه پژوهش موزه و نمایشگاه دوم توسط جمال عرب‌زاده کیوریت شده است. در نمایشگاه ردپا آثار فاخری از هنرمندان ایرانی و خارجی گنجینه به نمایش درآمده و همچنین چند اثر نیو مدیا از خارج گنجینه در این مجموعه دیده می‌شود. در این میان ۲۳ اثر برای نخستین بار به نمایش گذاشته شده است که قبلاً در کتاب‌ها تصویر آنها وجود داشت اما نمایش عمومی نداشته‌اند و سایر آثار هم، مدت زیادی از نمایش آن‌ها گذشته بود.

راد با بیان اینکه موزه‌ها آرامستان آثار هنری نیستند، بلکه با مخاطب و فضای شهری تعامل دارند، اظهار کرد: امروزه مخاطب جزیی از فضای کلی نمایشگاه است و نه صرفاً یک بیننده. بنابراین جایگاه مخاطب و فعال بودن او در فضا باید در کیوریت کردن نمایشگاه در نظر گرفته شود. نکاتی مانند فعالیت ذهنی و فکری که مخاطب در نمایشگاه دارد، روش حرکت مخاطب در فضا، آثار تعاملی که مخاطب می‌تواند در آن‌ها نقش داشته باشد و به این ترتیب نقش خود را از مخاطب به هنرمند ارتقا دهد، از نکات مهم در طراحی و کیوریت یک نمایشگاه است.

در ادامه اسلامی در پاسخ به سؤالی درباره حضور کودکان و نوجوانان در موزه و بازدید از آثار گفت: اغلب گمان می‌شود موزه‌ها فقط محلی برای حفظ و نگهداری آثار هنری هستند، اما این فقط یک بخش از مسئولیت موزه است و بخش دیگر آن تعامل با مخاطبان مختلف مثل کودک و نوجوان و افراد کم توان است. در موزه هنرهای معاصر تهران مطالعاتی در این زمینه انجام شده است و در این نمایشگاه نیز کارگروه‌های کودک و نوجوان از شهرستان‌های اطراف به تهران آمدند و فضای موزه کاملاً در اختیار آنها قرار گرفت، به گونه‌ای که بتوانند برداشت‌های فکری و داستان سرایی خودشان را داشته باشند. البته این گام‌های اولیه است و برنامه مدونی در این زمینه تهیه شده است تا پس از آمایش در اختیار اداره کل هنرهای تجسمی و برای اقدامات بعدی در این زمینه مورد استفاده قرار گیرد. این نمایشگاه بیش از قشر دانشجو توانست دانش‌آموزان را جلب کند و آن‌ها با مربیان هنری خود به موزه آمدند و امیدواریم بتوانیم در جریان‌سازی این روند موفق باشیم.

امیر راد هم در این زمینه گفت: با توجه به اینکه بر کار با کودکان تمرکز دارم برای روز جهانی موزه برنامه‌ریزی کرده و از چند مدرسه دعوت کردیم تا دانش آموزان را برای بازدید آثار بیاورند. امروزه آموزش فقط به شکل مستقیم نیست بلکه آموزش‌های غیر مستقیم می‌تواند تأثیر بیشتری بر کودکان و نوجوانان داشته باشد. رسانه‌های مختلف مانند رادیو، تلویزیون، سینما و... به صورت غیر مستقیم می‌توانند این عمل را انجام دهند و در موزه‌ها نیز امکان این کار فراهم است. در موزه هنرهای معاصر تهران نیز برنامه‌ریزی‌هایی برای آینده انجام شده است که با روشی مشخص سعی کنیم این اتفاق صورت بگیرد، زیرا همیشه این مسئله مطرح است که مخاطبان نوجوان چطور باید در فضا قرار بگیرند، چه اطلاعاتی در اختیار آن‌ها قرار گیرد و چه نوع تعاملی می‌توانند با آثار داشته باشند.

همچنین مهندس ضیا که مسئولیت طراحی دیوارهای سبز زنده برای موزه را بر عهده داشته است نیز در این زمینه گفت: تعدادی از موزه‌های جهان در زمان بازسازی اقدام به ایجاد دیوارهای سبز کردند که به صورت آثاری زنده هستند و نقش زمان را نمایش می‌دهند و توجه به طبیعت در آن‌ها پررنگ است. ما هم در زمان بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران طرحی را به دفتر فنی موزه ارائه کردیم و دو دیوار سبز برای موزه طراحی و ایجاد شد. هم اکنون نیز اقدامات مطالعاتی برای طراحی فضای سبز و باغچه‌های موزه در حال انجام است تا به زودی بتوانیم یک فضای سبز در خور شأن موزه طراحی کنیم.

نوفرستی هم در بخش دیگری از این نشست گفت: آمار بازدیدکنندگان نمایشگاه‌های فعلی موزه تا امروز بیش از ۲۵ هزار نفر است و میانگین روزانه آن‌ها در روزهای شنبه تا چهارشنبه بیش از ۵۰۰ نفر و در روزهای پنجشنبه و جمعه بیش از ۹۰۰ نفر بوده است.

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir