سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 41248
تاریخ انتشار : 1402/07/30 10:51

مونالیزا و رازهای کشف شده

مونالیزا، یکی از مشهورترین و مورد مطالعه ترین نقاشی های جهان، هنوز رازهایی برای گفتن دارد.

به گزارش تجسمی آنلاین، دانشمندان اخیراً از اشعه ایکس برای بررسی ساختار شیمیایی قطعه‌ای از نقاشی استفاده کردند و یافته‌ها نشان می‌دهد که لئوناردو داوینچی احتمالاً در حین خلق اثر در حال انجام یک آزمایش به سبک خود بوده است.

بر اساس تحقیقات منتشر شده در روز چهارشنبه در مجله انجمن شیمی آمریکا، رنگ روغنی که هنرمند رنسانس ایتالیایی در لایه پایه مونالیزا استفاده کرده، ترکیب شیمیایی متفاوتی از سایر آثار او و حتی آنهایی که توسط معاصران مشهور او ساخته شده است، دارد.

وجود ترکیب شیمیایی کمیاب به نام پلمبوناکریت، نظریه ای را در میان مورخان هنر تایید کرده است که لئوناردو از پودر اکسید سرب برای ضخیم کردن و خشک کردن لایه های رنگ مونالیزا استفاده کرده است.

ویکتور گونزالس، نویسنده اصلی این مطالعه و شیمیدان در CNRS فرانسه، به آسوشیتدپرس گفت: «او کسی بود که عاشق آزمایش کردن بود و هر یک از نقاشی‌های او از نظر فنی کاملاً متفاوت است. دانشمندان در CNRS، یک نهاد تحقیقاتی برجسته، با مورخان هنر در این پروژه همکاری کردند. گونزالس افزود: «در این مورد، جالب است که ببینیم در واقع تکنیک خاصی برای لایه زیرین مونالیزا وجود دارد.

این مقاله تاکید می کند که حتی تشخیص پلمبونکریت با توجه به بقایای کوچک آن باورنکردنی بوده است و عنوان شده است، لکه رنگ تقریباً با چشم غیرمسلح نامرئی و باریکتر از یک تار مو بود. دانشمندان ساختار اتمی آن را با استفاده از اشعه ایکس تولید شده توسط یک سینکروترون، دستگاهی که ذرات باردار را از طریق مغناطیسی شتاب می دهد تا زمانی که به سرعت تقریباً نور برسند، بررسی کردند.

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.