سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 42399
تاریخ انتشار : 1402/10/17 13:56
نگاهی موشکافانه به آثار مرجان قربانی در ۰۰۹۸؛

تعلیق بودن‌ها و نبودن‌ها در جهان هستی



تغییر در ماهیت ظاهری آثار نمایشگاه دگر دیسی مخاطب را وادار به تامل و تفکر و گاه واکاوی ذهن هنرمند می کند تا برای شناخت فرایند ساخت و پرداخت آن خود را به چالش بکشاند.

تجسمی آنلاین: شروین کندری: دگردیسی عنوان نمایشگاهی‌است که صحبت از تغییر شکل به میان می‌آورد، این به آن معناست که مخاطب به هنگام ورود در مجموعه این باور را دارد که آثار از لحاظ زیر ساختی و معنای باطنی تغییر نکرده‌اند بلکه به نحوی با توجه به آنچه‌که هنرمند در نظر دارد ماهیت ظاهری آن‌ها به مرور زمان دست‌خوش تغییراتی می‌شود که می‌تواند خوبی یا بدی تعبیر آن باشد. 

مرجان+قربانی
 

همین امر سبب می‌شود تا مخاطب در مقابل آثار اندکی بیشتر تامل کند تا فرایند ساخت و پرداخت آثار را بهتر درک کند.

مرجان قربانی متولد ۱۳۶۹ درتهران است. او فارق‌التحصیل رشته‌ی نقاشی در مقطع کارشناسی و پیش از آن در رشته‌ی گرافیک تحصیل کرده‌ و تاکنون ۲ نمایشگاه انفرادی در تهران و بیش از چند نمایشگاه گروهی در ایران و خارج از ایران داشته‌ است.

مرجان+قربانی
 

نمایشگاه آثار مرجان قربانی ترکیبی است از گرافیک و طراحی که در وهله نخست قسمت گرافیکی این رویداد هنری بیشتر نگاه‌ها را متوجه خود می‌سازد و در ادامه بیننده متوجه نمایش جزئیات اصلی اثرهنری خواهدشد. 

در واقع مخاطب در نگاه نخست با مجموعه‌ای روبرو می‌شود که صرفا به نمایش یک سوژه از تمامی زوایا و حالات می‌پردازد، اما با گذر زمان و هرچه به آثار نزدیک‌تر می‌شود از اهمیت این دیدگاه کاسته  و تعامل بصری بین سوژه و فضا در اثر جای آن را خواهد گرفت. 

مرجان+قربانی
 

 

از طرفی متریال بکار برده شده در فرایند اجرایی تاثیر بسزایی بر تعبیر و نمایش آن‌ها دارد تا آنجا که مخاطب از لحظه‌ی ورود تا نزدیک شدن به هر اثر در سه مرحله متوجه پیدایش، تغییر و تکامل می‌شود که در هرکدام از این مراحل یک هنر متفاوت از دیگری نهفته است. 

برای مثال می‌توان گفت در وهله‌ی نخست مخاطبان با هاله‌ای از ابهام مواجه می‌شوند، در مرحله بعد رویارویی با بُعد گرافیکی آثار و تعامل بصری بین سوژه و فضا مجموعه را به سمت و سویی تصویرسازی علمی و آموزشی می‌کشاند تا اینکه مخاطب با هر تابلو از فاصله نزدیک روبرو می‌شود و متوجه یک فرایند هنری نهفته در دل هر اثر خواهدشد که این فرایند مجموعه را به سمت شخصی سازی و امضای هنری مرجان قربانی تبدیل می‌کند. 

آثار حاضر در نمایشگاه "دگردیسی" با مداد بر روی مقوا اجرا شده‌اند و کنتراست پیش آمده، تضاد تیرگی و روشنی یکی از مهمترین تعاریف بصری در این نمایشگاه محسوب می‌شود که سبب پیدایش و نمایش یک رخداد خارج از متن تصویر است. 

به عبارتی هنرمند با استفاده از نحوه روند اجرایی‌خود مخاطب را به کشف و شهود تعابیر زیرساختی نهفته در آثار دعوت می‌کند. گویی پرده‌ایی بر روی هر اثر کشیده شده‌ و زمانی که مخاطب به زیرساخت‌های وجودی موجود در عمق هر تابلو دست پیدا می‌کند این پرده کنار می‌رود و می‌تواند به اثر اصلی نگاه کند. 

مرجان+قربانی
 

از سویی دیگر ایجاد تراکم، درهم تنیدگی، شکاف و گسست بیانگر ناگفته‌هایی است که اشاره به فراز و نشیب های دنیای پیرامون دارد. 

در واقع از زمان پیداش جهان هستی تا به امروز این فراز و نشیب‌ها همچون خاطراتی عمل می‌کنند که شاید دیگر تکرار نشوند ولی در قالب تصویر و عکس یا یک هاله‌ی مبهم خودنمایی خواهند کرد و گاهی یک شکاف بزرگ بین بودن‌ها و نبودن‌هایی‌است که بر اثر شرایط پیش آمده تغییر یافته‌است. 

مرجان+قربانی
 

در واقع هنرمند با بهره‌گیریی از پتانسیل اجرایی و پرداخت‌های طراحانه با استفاده از هاشورهای سیاه و سفید توجه به این نگرش را دوچندان می‌کند تا آنجا که آثار موجود تعلیق در فضا را تداعی‌گر می‌شود و این حس به بازدیدکنندگان به صورت ناخو‌آگاه القا می‌شود که در جهانی ماورایی قدم گذاشته‌اند و واقعیت‌های موجود در هستی را به صورت واضح و آشکار به نمایش می‌گذارد.

نمایشگاه انفرادی مرجان قربانی با عنوان دگردیسی از تاریخ ۸ دی ماه ۱۴۰۲ تا تاریخ ۱۹ دی ماه ۱۴۰۲ در گالری ۰۰۹۸۲۱ به آدرس: تهران، خیابان کریم‌خان زند، خیابان خردمند شمالی، کوچه هجدهم، شماره ۲۵ برگزار است.

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir