سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 44548
تاریخ انتشار : 1403/01/20 08:14

هنرمندان معاصر ایران 1



معرفی هنرمندان نقاش، گرافیست و خوشنویس معاصر ایران هر چند به دلیل تعداد زیاد این افراد امری دشوار است اما سعی داریم با تعدادی از این هنرمندان آشنا شویم.

به گزارش تجسمی آنلاین، در دهه های گذشته هنرمندان مطرح بسیاری در کشورمان ظهور کردند که هر کدام از آنها در عرصه های داخلی و بین الملی نام آشنا و دارای شهرت بوده و هستند بسیاری از این هنرمندان با آثارشان موزه های مطرح در کشورهای مختلف را نیز آراسته اند.

منیر شاهرودی فرمانفرمائیان

منیر شاهرودی فرمانفرمائیان نقاش و گردآورنده هنر مردمی، اهل ایران بود.
منیر فرمانفرمائیان در سال ۱۳۰۱ در شهر قزوین زاده شد و در هشت سالگی به همراه پدرش محمد باقر شاهرودی که به نمایندگی مجلس شورای ملی رسیده بود به تهران آمد. سرگرمی پدر طراحی فرش و اداره یک کارگاه قالیبافی بود و منیر نیز از کودکی به نقاشی گل علاقه‌مند بود. او از سال ۱۳۲۳ تا ۱۳۲۵ در دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران مشغول به تحصیل شد.
وی در میانه دهه ۱۳۳۰ خورشیدی به‌عنوان تصویرگر مُد برای نشریاتی چون تاون، کانتری، و گلامور طرح پوشاک می‌کشید و به‌عنوان گرافیست تجاری و طراح پوشاک برای فروشگاه‌های بزرگ کار می‌کرد.او در هنگام زندگی در آمریکا با هنرمندان بسیاری مانند میلتون آوری، بارنت نیومن، لویز نویلسون،لری ریورز، فرانک استلا، و اندی وارهول همکار و با ویلم دکونینگ و جکسون پولاک آشنا شد. در همین زمان اندی وارهول را ملاقات کرد. دوستی و همکاری او با اندی وارهول ادامه یافت و بعدها، وارهول یکی از تابلوهای سیلک اسکرین مجموعه مریلین مونرو را به منیر هدیه کرد.
منیر فرمانفرمائیان پس از جدایی از منوچهر یکتایی نقاش و شاعر معاصر، با ابوالبشر فرمانفرمائیان، دانشجوی حقوق دانشگاه کلمبیا ازدواج کرد و نام خانوادگی او را به‌عنوان نام هنری خود برگزید. منیر فرمانفرماییان و منوچهر یکتایی یک دختر به نام «نیما یکتایی فرمانفرماییان» دارند. منیر و ابوالبشر فرمانفرماییان هم دختری به نام «زهرا» دارند.
 
منصور قندریز

منصور قندریز  نقاش ایرانی و از پایه‌گذاران مکتب سقاخانه بود که در مدت کوتاه عمر خویش تأثیر بسزایی در جریان نقاشی ایران گذاشت. او که یک نقاش نوپرداز بود، همواره بر حضور کیفیتی معنوی در آثارش تأکید داشت. طوری که نقاشی‌هایش به ندرت به مرز انتزاع مطلق می‌رسید.
منصور قندریز پس از زاده شدن در تبریز، تحصیلات خود در رشته نقاشی را در هنرستان هنرهای زیبا و دانشکده هنرهای تزئینی تهران گذراند و از بنیانگذاران جنبش سقاخانه محسوب می‌شود.
وی به همراه مرتضی ممیز، سیروس مالک، صادق تبریزی، فرامرز پیلارام، قباد شیوا، فرشید مثقالی و تنی چند از هنرمندان آن دوران تالار ایران را تأسیس کردند که امروزه از نگارخانه‌های تعطیل شده تهران است. پس از درگذشت منصور قندریز، تالار ایران به گالری قندریز تغییر نام داد.
او در سی سالگی بر اثر تصادف رانندگی درگذشت.

صادق تبریزی

صادق تبریزی نقاش و خوش‌نویس ایرانی با اصالت آذربایجانی در سوم اسفندماه سال  ۱۳۱۷  در محله سید نصرالدین تهران به دنیا آمد و از پیشروان سبک نقاشیخط است. تبریزی همچنین از پیشگامان مکتب سقاخانه شمرده می‌شود.

او آفرینندهٔ نخستین نشان رسمی جمهوری اسلامی ایران بود.
صادق تبریزی در سال ۱۳۹۶ در لندن، شهری که چندین ماه به‌منظور مداوا در آنجا ساکن بود، درگذشت و در همان شهر به خاک سپرده شد.
منوچهر یکتایی
منوچهر یکتایی نقاش و شاعر آمریکایی ایرانی‌تبار بود. او از برجسته‌ترین نقاشان سبک اکسپرسیونیسم انتزاعی مرتبط با جنبش مکتب نیویورک و از پیشگامان نقاشی معاصر ایران بود. از ویژگی اصلی آثار او می توان به بی‌تکلف بودن اشاره کرد.

یکتایی تا ۲۲ سالگی در ایران زندگی کرد. او تحصیل در دانشکده هنرهای زیبا را نیمه تمام رها کرد و تحصیلات اش را در دانشسرای عالی ملی هنرهای زیبای پاریس و آمریکا به اتمام رساند.

اولین نمایشگاه انفرادی او در سال ۱۳۳۰ در نیویورک بر پا شد و آثار او در محافل هنری نیویورک مورد توجه قرار گرفت. چند سال بعد آثار او در شهرهای دیگری چون واشینگتن، شیکاگو و بالتیمور به نمایش درآمد و موزه هنرهای مدرن نیویورک یک تابلو و دو طرح از او خرید.

بهمن محصص
بهمن محصص متولد ۹ اسفند ۱۳۱۰ در رشت، نقاش، مجسمه‌ساز و مترجم پیشروی ایرانی بود. نقاشی‌های آوانگارد بهمن محصص از آثار معتبر نقاشی مدرن ایران محسوب می‌شود.
او ۶ مرداد ۱۳۸۹ در رم چشم از جهان فرو بست

ایران درودی
ایران درودی متولد ۱۱ شهریور ۱۳۱۵ در مشهد نویسنده، کارگردان، منتقد هنری و استاد دانشگاه رشته تاریخ هنر است. درودی به عقیده برخی پیرو مکتب فراواقع‌گرایی (سورئالیسم) است. نقاش معروف سالوادور دالی هیچ‌گاه سبک درودی را نزدیک به سبک خود نمی‌دانست و درودی را هنرمندی از خطه شرق با ذوق و استعداد بی‌نهایت توصیف می‌کرد.

محسن وزیری مقدم
محسن وزیری مقدم متولد ۱۳۰۳ طراح، نقاش، مجسمه‌ساز و استاد هنر معاصر ایرانی است. او از نخستین دانش‌آموختگان دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به شمار می‌رود. وزیری مقدم از شاخص‌ترین نقاشان نوگرای ایران است که با رویکردی مدرنیستی و سبکی شخصی، آثاری بدیع و منحصر به فرد خلق کرده است.وی در سال‌های ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۵ ریاست دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران را بر عهده داشت. وزیری مقدم تنها نقاش ایرانی است که موزه هنرهای مدرن نیویورک اثرش را بدون واسطه خریداری کرده است. محسن وزیری مقدم در ۱۶ شهریور ۱۳۹۷ چشم از جهان فرو بست.

آیدین آغداشلو
آیدین آغداشلو متولد ۸ آبان ۱۳۱۹ در رشت نقاش، گرافیست، نویسنده، منتقد فیلم تصویرگر کتاب‌های درسی ایران، مجلات، و مؤسسه‌های خصوصی است. از آثار برجسته ی این هنرمند می توان به «خاطرات انهدام»، «هویت: در ستایش ساندرو بوتیچلی اشاره کرد.»

کامبیز درم‌بخش
کامبیز درم‌بخش متولد ۸ خرداد ۱۳۲۱ در شیراز طراح، کاریکاتوریست و گرافیست ایرانی است. که از پیشکسوتان هنر کاریکاتور در ایران به‌شمار می‌رود و در کار خود صاحب سبک است.کامبیز درم بخش چندین نمایشگاه مستقل از آثارش در کشورهای مختلف جهان برگزار کرده همچنین برنده چندین جایزه بزرگ معتبر جهانی نیز شده است.

وای زد کامی
کامران یوسف‌زاده ملقب به وای زد کامی نقاشی ایرانیست که در سال ۱۳۳۵ در تهران متولد شد. او بعد از پایان تحصیلات متوسطه به آمریکا و سپس به اروپا رفت و فلسفه و فیلمسازی خواند. او از سال ۱۹۸۴ ساکن نیویورک است. نقاشی‌های پرتره وای زد کامی در نمایشگاه‌های متعددی به نمایش در آمده‌است.
فریده لاشایی
فریده لاشایی متولد سال ۱۳۲۳ در رشت، نقاش نوگرای، نویسنده و مترجم ایرانی بود. فریده لاشایی را به پرده‌های انتزاعی معاصرش می‌شناسند. مهمترین کتاب او رمان شال بامو است و از دیگر آثار این هنرمند می‌توان به گل‌های هیروشیما از ادیتا موریس و ترجمه نجواهای شبانه ناتالیا گینزبورگ اشاره کرد. او ۶ اسفند ۱۳۹۱چشم از جهان فروبست
واحد خاکدان
واحد خاکدان متولد ۱۳۲۹ نقاش هایپررئالیست ایرانیست.
وی در سال ۱۳۵۰ تحصیلات خود در هنرستان هنرهای زیبای پسران را به اتمام رساند و وارد دانشکده هنرهای تزیینی در رشته معماری داخلی گردید و در سال ۱۳۵۵ از این دانشکده فارغ‌التحصیل گردید.

فرامرز پیلارام
فرامرز پیلارام متولد ۲۱ فروردین ۱۳۱۶ نقاش و خوشنویس ایرانی بود. وی از پیشگامان مکتب سقاخانه است. او همواره در پی به تصویر کشیدن نمادهای اصیل ایرانی بود
تعدادی از آثار فرامرز پیلارام در موزه سعدآباد، موزه هنرهای زیبا و موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می‌شود. او در شهریور ۱۳۶۲ چشم از جهان فرو بست
بهجت صدر
بهجت صدر محلاتی متولد ۱۳۰۳ در اراک، نقاش ایرانی بود. بهجت صدر در سال ۱۳۳۳ با رتبه نخست در رشته نقاشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران پایان‌نامه هنری دریافت کرد. سپس در سال ۱۳۳۴ بورسیه‌ای برای هنرآموزی از یک آکادمی در ایتالیا گرفت. در سال ۱۳۳۵ برنده جایزه سیمین همترازی شهر سن‌ویتو شد و یک نقاشی از او به همراه چند کار از نگارگران جوان ایران در بیست و هشتمین دوسالانه ونیز پذیرفته شد. او در سال ۱۳۸۸ چشم از جهان فروبست

محمد احصایی
سید محمد احصایی متولد ۸ تیر ۱۳۱۸ در قزوین، از هنرمندان معاصر ایران در زمینه خوشنویسی، گرافیک و نقاشی است که افزون بر داخل کشور، آوازه جهانی دارد. او فارغ‌التحصیل دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است و سال‌ها تدریس کرده‌است. احصایی بیش از ۵۰ سال است که در حوزه خوشنویسی، نقاشی و گرافیک فعالیت می‌کند. احصایی یکی از پایه‌گذارا نقاشیخط در دوره معاصر ایران است و با مجموعه نقاشیخط‍های خود اعتباری جهانی یافته‌است.
مسعود عربشاهی
مسعود عربشاهی متولد ۱۳۱۴ نقاش و مجسمه‌ساز ایرانیست. وی یکی از نقاشان پیشرو و از شاخص‌ترین هنرمندان مفهومی ایران است. عربشاهی در سال ۱۳۴۷ با مدرک فوق لیسانس معماری داخلی از دانشگاه هنر فارغ‌التحصیل شد. او همراه با تحصیلات دانشگاهی در رشته نقاشی، مجسمه‌سازی، معماری، موفق شد به شیوه‌ای خاص، با درهم‌آمیختگی سمبل‌های اساطیری در کتیبه‌ها، خطوط و نقش‌های اسرارآمیز، بیان‌گر یگانگی و القای جهتی باشد که با شناخت در مسیری ماهرانه دنبال شده‌است. مسعود عربشاهی ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ چشم از جهان فروبست.
کوروش شیشه‌گران
کوروش شیشه‌گران متولد ۱۳۲۴ در قزوین، نقاش، طراح و گرافیست ایرانیست. دیپلم نقاشی‌اش را از هنرستان هنرهای تجسمی تهران در سال ۱۳۴۶ گرفته و لیسانس معماری داخلی را از دانشکده هنرهای تزیینی در سال ۱۳۵۲ دریافت کرده است.

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir